Elbilar ska prioriteras i trafiken

electric-car-1458836_1920

Snart kan förare av elbilar njuta av att bli prioriterade vid trafikljus, samt tillåtelse att använda bussfiler och undantag från enkelriktade system under ett nytt regeringssystem. Trafikanter i fem brittiska städer kan se dessa ändringar som regeringen försöker att bekämpa illegala nivåer av luftföroreningar.

”Clean Air Zones” kommer att införas i Birmingham, Leeds, Nottingham, Derby och Southampton vid 2020 under förslag presenterade vid avdelningen för miljö, livsmedel och landsbygdsfrågor (Defra).

Restriktioner skulle placeras på äldre, förorenande nyttofordon, gick avdelningen ut med. Råden har redan befogenheter att ta itu med luftföroreningar men bevisen visar att mer behöver göras för att få ner kvävedioxidhalterna, sade Defra. De rena luft zonerna, som syftar till att skapa ”friskare miljöer”, kommer att minska föroreningarna i stadskärnor och uppmuntra utbyte av gamla, förorenande fordon med moderna, miljövänligare fordon.

Dessa fem städer valdes för sin höga halter av kvävedioxid, ofta orsakade av dieselavgaser. Andra lokala myndigheter i England kommer att kunna skapa rena luft zoner frivilligt.

Inom zonen, kan kommunerna skapa nya vägar och layouter som möjliggör elfordon (EVS) för att kringgå en-vägs system eller få prioritet vid korsningar. De kan också ges förmånliga parkeringsplatser och lägre avgifter.

Defra säger att: ”Det kan vara så att i ett enkelriktat system de har ett extra körfält där elfordon kan gå mot trafiken eller att de får prioritet vid trafikljus.”

Enligt AA, stödjer åtta av 10 förare åtgärder för ren luft. Samtidigt som många förare tror att de lågutsläppszoner bara är till för tjäna pengar i ett system.

De flesta förorenande fordon, såsom gamla bussar taxibilar, bussar och lastbilar skulle avskräckas från att komma in luftkvalitets hotspots, tillade avdelningen.

Miljöminister Thérèse Coffey sa: ”Vi måste tackle luftföroreningar och skapa Clean Air zoner för att förbättra livskvaliteten för människor som bor och arbetar i våra städer, både nu och i framtiden. ” Att kräva att bara fem städer i Storbritannien inför Clean Air zoner kommer inte lösa ett nationellt problem” ”Verkliga framsteg har gjorts, men det finns mer att göra, vilket är anledningen till att vi också har begärt mer än £ 2 miljarder till grönare system transport sedan 2011.

”Det är oklart hur elektriska fordon kan prioriteras vid trafikljus. säger Alan Andrews, en advokat för Client, en miljögrupp som förde högsta domstol, kritiserade planerna, beskriver det hela som ”för lite, för sent”. ” Denna typ av initiativ och förslag av regeringen kommer inte till att lösa ett nationellt problem som orsakar tusentals dödsfall i förtid. ”Andra lokala myndigheter kommer inte att införa frivilliga Clean Air zoner om de görs, eller betalas till”, sade han.

Råden med rena ”Clean air” zoner förväntas också att begränsa tillgången till äldre bussar, bussar, taxibilar och lastbilar med avger höga halter av gaser såsom kvävedioxid. Birmingham och Leeds planerar också att utvidga restriktionerna av förorenande skåpbilar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *